Onze Werkwijze

Ons bestuur, maar ook ons vrijwilligersteam, bestaat uit mensen met verschillende achtergronden en kennis op diverse gebieden. Daarnaast hebben we een netwerk met professionals, die ons met raad en daad bijstaan als we zelf de hulp en/of oplossing niet kunnen bieden. 

Alle klanten krijgen al onze aandacht, een helpende hand of duwtje in de rug. Dit alles met het doel dat zij na verloop van tijd weer op eigen benen kunnen staan. Het op eigen benen staan bereiken we niet alleen door eten te geven, maar ook achterliggende problemen en/of vragen aan te pakken, al dan niet samen met een van onze samenwerkingspartners. Soms lopen we mee, bieden we steun, zorgen voor afleiding of juist voor het contact met anderen. We zijn altijd de helpende hand, nooit de leidende factor. De klant bepaalt waarbij hij of zij hulp bij nodig heeft en op dat moment springen wij bij waar we kunnen. 

Wanneer kom je in aanmerking voor de hulp van de Boodschappenkast? 
De hulp van de Boodschappenkast is bedoeld voor mensen die tijdelijk niet rond kunnen komen, maar niet in aanmerking komen voor de Voedselbank. Denk hierbij ook aan mensen met allergieën waardoor een voedselbank-pakket niet mogelijk is.  

Hoe lang duurt de hulp? 
De hulp van de Boodschappenkast duurt in eerste instantie 6 maanden. Gedurende deze periode vindt een evaluatie plaats van de individuele situatie. Het bestuur kan dan besluiten om deze periode te verlengen of te verkortten als wel of niet aangetoond kan worden dat er een traject wordt gevolgd om zelfvoorzienend te worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan opleiding of aflossing traject schulden.  

Aanmelding en dan… 
Na het invullen van het aanmeldformulier nemen we zo snel mogelijk (binnen 48 uur) contact op om de situatie te bespreken. Aan de hand van dit gesprek gaan we kijken wat er nodig is en nemen we een besluit hoelang de hulp in eerste instantie gaat duren.  

Om aan te melden is er wel een financiële check, dit doen wij zelf door middel van het invullen van een financieel overzicht. Deze gegevens worden alleen gedeeld ter inzage aan het bestuur van de Boodschappenkast, wij zullen deze niet opslaan. In geval van aanmelding via een andere organisatie dan nemen wij contact op met deze organisatie voor deze check.  

Na beoordeling en goedkeuring van het bestuur voegen we de aanmelder toe als klant. In bijna alle gevallen zal dit gebeuren voor het eerstvolgende uitdeelmoment. Mocht dit niet lukken kan het bestuur besluiten om eerst hulp te bieden van maximaal 2 weken, zodat er voldoende tijd is om de financiële check te doen.   

Wat bieden wij 
Wekelijks keuzemenu, met minimaal 5 dagen avondeten, zoet beleg en/of vlees/vis conserven. Naast deze houdbare producten geven we groente/fruit, brood en diverse andere extra’s op basis van wat er gedoneerd is. Eens in de maand proberen we dit aan te vullen met verzorgingsproducten.  

Naast de tassen met boodschappen helpen wij ook op diverse andere manieren. Denk hierbij aan het doorverwijzen naar professionals of de inzet van ons netwerk. Alles gebaseerd op het meedenken en meehelpen om weer zelfvoorzienend te worden. De klant heeft hier in alle gevallen de leiding, wij bieden alleen ondersteuning.